NIEUWS

De Ontmoeting

Dilys de Jong deed, net zoals in 2011, ook in 2012 mee voor de NRC.next Benelux Beeldverhalen Prijs. In deze inzending verstripte Dilys een magisch-amoureus moment van een simpele ontmoeting, een snapshot uit twee levens. Eigenlijk een autobiografische, verstilde film. Een liefdesepos in acht plaatjes, elk een verhalend kunstwerkje op zich.
In die acht plaatjes zit de verlorenheid, het verlangen, de hunkering naar echte liefde, die herkenning in een nanoseconde van die ene ander. En daarna dat eindeloze verlies.
Een liefdesverhaal gelijk het leven:  te kort, te flitsend, te snel voorbij.
Alleen dat ene moment raak je nooit meer kwijt, je leven lang niet.
Die liefde rijdt weg - gewoon, in een autootje - dat verlangen, die hunkering blijft.
Zullen ze elkaar ooit nog vinden? De liefdesengelen geven je gewoonlijk maar één kans...

........................................................................................................................................................................................

Van de Koele Meren… 

In de herfst van 2011 werd Dilys de Jong uitgenodigd mee te doen aan het boek Filmfanfare. Een bonte verzameling van talenten, van stijlen en van eigenzinnige Nederlandse kunstenaars treft elkaar in dit bijzondere boek. In een en vijftig verstrippingen van belangrijke Nederlandse speelfilms zien we een mozaïek van de visies van die kunstenaars op Nederlandse cinematografische hoogtepunten.

Dilys koos de film Van de Koele Meren des Doods, naar het boek van Frederik van Eeden, prachtig verfilmd door Nouchka van Brakel.

Van de Koele Meren des Doods is het levensverhaal van Hedwig de Fontayne, een jonge vrouw die worstelt met grote levensvragen. Die van haar onschuld, haar ontluikende verlangens, strenge godsdienst en haar seksualiteit. Aan het einde van haar korte, maar dramatisch verlopende leven vindt zij alle antwoorden in het geloof. “Ik verlangde naar de grote rust. Ik noemde het stille wateren, grazige weiden, koele meren…”

 

 

 

........................................................................................................................................................................................

‘X was hier’

‘X was hier’ is een project van het Nationaal Historisch Museum. Elk jaar worden rond een bepaald thema historische locaties gekozen die het verhaal van de geschiedenis rond dat thema vertellen.

In 2011 is het thema Land en Water. Het gaat om 45 plaatsen in Nederland.
De betekenis van ‘xwashier’ ligt niet alleen in het verleden. Voor de nieuwe collectie van ‘x was hier’ heeft het Nationaal Historisch Museum in samenwerking met het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst 45 striptekeningen maken voor de 45 plaatsen.

Dilys de Jong maakte voor de plaats Spaarndam de strip ‘Hansje Brinker’. Het is het, overigens fictieve, maar beroemd geworden verhaal van het Noord-Hollandse jongetje Hansje Brinker. Hij zou Spaarndam van een overstromingsramp hebben behoed door zijn hand in de dijk te steken waar het zeewater dreigde door te breken.

 ........................................................................................................................................................................................

Benelux Beeldverhalenprijs

84 deelnemers dongen dit jaar mee naar de jaarlijkse Benelux Beeldverhalenprijs. De BBP wordt georganiseerd in samenwerking met NRC.Next. De jury vond de gemiddelde kwaliteit van de inzendingen hoger dan vorig jaar. Net als vorig jaar heeft de jury meerdere stemrondes gehouden, waarbij er dit jaar in de eerste ronde al 41 afvallers waren. In de tweede ronde vielen er nog 22 af en in de derde ronde nog eens 10. De laatst overgebleven inzendingen maakten kans op een van de prijzen.
Dilys de Jong deed in 2011 voor het eerst mee voor de Benelux Beeldverhalenprijs. Zij stuurde het beeldverhaal ‘De Aankoop’ in, een duister sprookje over het verkopen van je ziel.
‘De Aankoop’, uitgevoerd in digitale collage-techniek, werd door de jury geselecteerd om tot in de laatste ronde mee te dingen naar de hoofdprijs. Daarmee plaatste Dilys de Jong zich bij de elf beste inzendingen.

........................................................................................................................................................................................

Expositie in De Steeg

Als kunstenares houdt Dilys de Jong zich bezig met het vervormen en bewerken van frêle, transparante en stugge, harde materialen. Ze creëert daarmee een boeiend beeld van een innerlijke en een uiterlijke wereld. De menselijke kwetsbaarheid is haar inspiratiebron. Zo worden ‘zacht’ en ‘teer’ omgezet in zijde en papier. ‘Hard’ en ‘sterk’ krijgen vorm in metaal en leer. ‘Leeg’ en ‘koud’ worden vertaald in linnen en plastic. Al deze hoedanigheden van gevoel en emotie zijn door Dilys de Jong verwerkt in textiel-objecten, die in 2010 zijn geëxposeerd in het gemeentehuis van De Steeg.